~klik untuk masa depan CaHaYa ~

Monday, November 15, 2010

PENYAKIT: Takut 15 Makanan Ini!

Salam... best tak topik nie :).. dengar pekataan " PENYAKIT" ngeri jea bunyinya...

jom kita tgk khasiat setiap makanan ini... :)

SALAD


Pencegah penyumbatan arteri

Vitamin C dan beta karoten di dalamnya mencegah oksidasi kolestrol. Sewaktu proses oksidasi berlaku, kolesterol akan mengeras dan membentuk plak di dalam pembuluh darah. kesannya, penyumbatan akan berlaku.

KENTANG


Agen penurun tekanan darah

Kentang secara umumnya dapat membantu menurunkan tekanan darah anda kerana kandungan natriumnya yang rendah iaitu hanya 0.4mg / 100gm. Syaratnya, ambil sebiji sahaja bagi setiap kali dan makanlah yang dipanggang bukannya dimasak bersama keju atau diletakkan didalam makanan berkuah.

TEMPE


Pengusir penyakit degeneratif

Tempe kaya dengan kandungan serat, kalsium, vitamin B dan zat besi. Tempe mengandungi agen antibiotik semulajadi yang dapat membantu menyembuhkan infeksi manakala kandungan antioksidanya pula dapat mencegah risiko penyakit degeneratif.

BIJIRIN


Agen pencegah kanser terbaik!

Pengambilan 30 gram serat sehari dapat mengurangkan risiko serangan payudara sebanyak 50 peratus. Kajian Institut Kesihatan Kebangsaan Amerika Syarikat juga membuktikan makan bijirin setiap hari dapat mengurangkan 28 peratus risiko kegagalan jantung.


LOBAK MERAH


Penyelamat kulit dan jantung

Pengkaji di Institut Kanser Kebangsaan, Amerika Syarikat melaporkan bahawa individu yang banyak mengamalkan pengambilan karotemoid iaitu sejenis pigmen di dalam lobak merah akan mampu mencegah risiko mendapat kanser kulit enam kali lebih efektif.


 TAUHU


 Bantu minimakan risiko kanser

Amalan makan tauhu secara konsisten membantu menurunkan risiko kanser payudara dan prostat. Pemerhatian oleh sekumpulan saintis di Jepun mendapati amalan ini diet dapat membantu mengurangkan risiko kedua kanser ini sebanyak 80 peratus.


DAGING MERAH


Membantu menyuburkan dan menambahkan rambut

Zat besi yang ada di dalam danging merangsangkan pertumbuhan rambut. Selain itu, nutrisi ini juga dapat membantu melindungi rambut keguguran.


BROKOLI


Pencegah kanser serviks
Kandungan asid folat yang tinggi pada brokoli dapat membantu menghentikan virus pencetus kanser serviks, menurut hasil kajian oleh saintis dari Universiti Alabama, Amerika Syarikat.
TEH HIJAU

 
Memelihara payudaramu

Menurut hasil kajian yang dilakukan oleh Dr.Gail Sonenshein, ahli bio-kimia dari Universiti Boston, Amerika Syarikat, teh hijau dapat membantu mencegah kanser payudara, terutamanya yang berpunca daripada faktor usia. ini kerana teh hijau mengandungi kadar polifenol yang tinggi di dalamnya.


BAYAM



Baik untuk yang kurang darah
Bayam kaya dengan vitamin A , C dan E seta zat besi seperti kalsium, potasium, magnesium, mangan dan zink. Jus Bayam mengandunhi zat besi secukupnya untuk mengatasi masaalah2 yang ada kaitan dengan anemia. Kaedahnya adalah mengisar daun bayam dengan segelas air kemudian diminum dua kali sehari.


KEJU



Cegah karies Gigi
Kajian di California mendapati bahawa kalsium yang terkandung di dalam keju bukan sahaja mampu membantu menguatkan gigi sebaliknya turut melindungi 'mutiara' anda itu daripada terkena karies gigi. Ini kerana kadar pH yang terkandung di dalam keju tersebut.


KOPI


Perangsang daya fikir otak

Kopi sememangnya diketahui umum mengandungi antioksidan yang tinggi. Kopi juga dapat membantu menurunkan risiko terkena Alzheimer sebanyak 60 peratus. Namun, hadkan pengambilan secawan sehari.


OREN

 Singkirkan LDL

Kadar penyerapan vitamin C yang tinggi di dalam buah oren turut membantu mencegah kenaikan LDL (Lemak jahat) di dalam tubuh. Vitamin C juga dapat membantu mengurangkan risiko alahan.


BAWANG PUTIH


Pelindung prostat bagi lelaki
Nutrisi kimia yang terkandung di dalam bawang putih telah terbukti berkesan mengurangkan risiko kanser prostat sebanyak 50 peratus.


JUS ANGGUR


Minuman awet muda

Pencermaran bahan toksik dalam tubuh di samping stres sering membuatkan kita diserang gejala penuaan lebih awal. Antioksidan yang terkandung di dalam anggur iaitu 'resveratrol', diketahui dapat membantu meneutralkan radikal bebas yang menjadi penyebab stre oksidatif di dalam tubuh.


:: Selamat membaca::

Atikel : majalah rapi
Gambar :  ehsan dr Google 
 

No comments:

Post a Comment